Már több portálon is lehetett olvasni, hogy a kisebb-nagyobb divatcégek elégetik a felesleges termékeiket. Ez nem csak ruhákat jelent, hanem mindenféle trendi kiegészítőket (ruha, ékszer, cipő, parfűm...)
De vajon miért teszik ezt?
A fast fashion cégek, mint például a H&M leginkább azért semmisítik meg az el nem adott termékeket, hogy a vásárlóknak eszébe se jusson régi dolgokat venni és minél előbb legyen helye az új kollekciónak.
Az olcsóbb termékeket áruló divatláncok elterjedésével rettentően felgyorsult a gyártás. Régebben évszakonként jöttek ki új kollekcióval, napjainkban ennél sokkal gyorsabban frissítik a kínálatot. Természetesen minden cég arra törekszik, hogy minél hamarabb eladja a termékeit és már árulhassa is az újabbat…
A sok kevert alapanyag és kiegészítők (gombok, flitterek..) miatt nehéz lenne újrahasznosítani a ruhákat. Ennyi portékát pedig nem tudnának hol tárolni, eladni pedig nem akarják még olcsóbban, mert a leárazás után nagyjából „ingyen” adnák. Lehetne még adományként kezelni ezeket az árukat, mint ahogy régen volt, de pl. Uganda és Kenya megtiltotta a használtruha importját, mert így teljesen ellehetetlenítette a helyi ruhaipart.
A luxusmárkák, pedig azért pusztítják a cuccaikat, hogy megtartsák azok exkluzivitását. Ne csökkentsék a termékek értékét azzal, hogy valaki olcsóbban adja el.
Hatalmas felháborodást okozott, miután kiderült, hogy a brit luxusmárka, a Burberry tavaly több, mint 10 milliárd forint értékű új terméket semmisített meg és nem is cáfoltan azért, hogy megőrizzék a márka fényűző jellegét. Erre a hírre rengetegen reagáltak a social médiás felületeken, hogy miért nem tudnak más megoldást találni (pl.: aukció, kiárusítás). De a birt divatmárka nem tart kiárusítást, pontosan azért, hogy megóvja a luxus jellegét a brandnek.
Természetesen nem csak a Burberry alkalmazza ezt a módszert, Coco Chanel vagy a másik luxus óriás a Louis Vuitton is (akik például minimális leárazást sem tartanak soha).
A Burberry és a svéd fast fashion lánc, a H&M is arra hivatkozik, hogy az égetéssel energiát termelnek. Az égetés pedig követi a fenntarthatósági követelményeket. A svéd cég szerint csak olyan termékek kerülnek az égetőbe, amiket biztonságosan már nem tudnának használni és nem adományozhatók.
Viszont érdemes nyitott szemmel járni, hiszen egy-egy luxus terméket igenis kilehet fogni a second hand termékek között. :)